De Kinderbrigade biedt opvoedondersteuning, coaching en begeleiding aan gezinnen en individuele personen (cliënten).
Hieronder vind je een antwoord op veelgestelde vragen binnen dit ondersteuningsaanbod. Staat jouw vraag er niet bij? Stel deze dan vrijblijvend via het contactformulier .
Wordt begeleiding die ikzel, mijn kind of gezin krijgt ook vergoed?
Dat is afhankelijk van je (aanvullende) verzekering en de richtlijnen van de verzekeraar. De Kinderbrigade is aangesloten bij verschillende beroepsverenigingen die voor de zorgverzekeraar belangrijk zijn als kwaliteitskeurmerk voor goede ondersteuning: de NVPA, NVO en de RBCZ. Begeleiding wordt vergoed vanuit de aanvullende verzekering als dienst binnen het Psychosociale Domein. De hoogte van de vergoeding kan per verzekering verschillen. Voor een overzicht van de vergoedingen voor 2025, klik op de link.
Tarieven en betaalwijze
Cliënten betalen hun factuur voor geleverde diensten eerst rechtstreeks aan De Kinderbrigade en declareren de factuur dan bij hun Zorgverzekeraar. (Een deel van) het bedrag wordt door de Zorgverzekering teruggestort aan de cliënt, afhankelijk van de voorwaarden voor de zorgverzekeraar. De Kinderbrigade heeft geen invloed op dit proces en kan niet hiervoor ook niet verantwoordelijk gesteld worden.
De Begeleiding kan ook worden vergoed vanuit het Persoons Gebonden Budget, of vanuit een arrangement (schoolgerelateerd). Voor een overzicht van de tarieven en voorwaarden bekijkt u: Voorwaarden en Vergoedingen.pdf
Kennismaken
Personen maken telefonisch of per e-mail een afspraak voor een eerste gesprek.
Wanneer je een samenwerking aangaat met De Kinderbrigade, dan bekijken we in een eerste telefoongesprek van ongeveer 15-20 minuten samen welke manier van werken het best past bij je hulpvraag. Daarna maken we een afspraak voor een fysiek of online gesprek. Soms kan een gesprek al voldoende zijn. Soms zijn een aantal gesprekken in combinatie met bijvoorbeeld een of meerdere observaties nodig om te zorgen dat je er weer tegenaan kunt. De mogelijkheden zijn breed en plannen we in overleg. De regie op dit proces ligt grotendeels bij jouzelf, waarbij ik aanvul en ondersteun.
Soms is er aanvullende informatie nodig, bijvoorbeeld omdat de hulpvraag niet duidelijk wordt, of omdat de problemen zich niet alleen thuis maar ook in de klas voordoen. Samen gaan we na hoe we deze aanvullende informatie kunnen achterhalen. De Kinderbrigade vraagt nóoit informatie bij derden zonder overleg en toestemming van de aanvrager van de begeleiding en communiceert daar ook niet schriftelijk over zonder toestemming.
Intakeformulier bij het kennismaken
Personen vullen voorafgaand aan een kennismakingsgesprek als ze dit willen een korte vragenlijst in, en altijd een kort begeleidingscontract waarin ook de wijze van betalen beschreven staat en waarin een verwijzing naar de privacywetgeving wordt gedaan.
Door van te voren na te denken over je hulpvraag, kan je gerichtere vragen stellen tijdens de intake en weet je zeker dat alle punten die je wilt bespreken ook aan bod komen.
Heb ik een verwijzing van de huisarts nodig?
Een verwijzing van de huisarts is niet nodig, het mag wel. Indien sprake is van lichamelijke problematiek kan door de Kinderbrigade worden gevraagd om contact met de behandelend (huis)arts, aanvullende behandelaar of bijvoorbeeld het Revalidatiecentrum. Hiervoor wordt altijd schriftelijk toestemming gevraagd aan personen/ouders.
Kan De Kinderbrigade ook bij mij thuis langskomen voor begeleiding?
Jazeker, het is juist gebruikelijk om het intakegesprek en de begeleiding bij jou thuis te laten plaatsvinden. Thuis voel je je wel zo prettig en het is voor je kind ook minder spannend.
Ik woon niet in Rotterdam, kan ikzelf mijn kind/gezin nu toch ondersteuning krijgen?
De begeleiding aan huis wordt geboden in de regio Rotterdam, daarnaast zijn er veel mogelijkheden via online coaching.
Afhankelijk van de afstand wordt een kilometervergoeding van €0,29 cent per gereden kilometer en soms in overleg een reiskostenvergoeding in rekening gebracht.
Hoe weet ik of De Kinderbrigade kwaliteit biedt?
De Kinderbrigade is aangesloten bij de NVO. Dit is de landelijke vereniging van academisch opgeleide pedagogen en onderwijskundigen. De leden zijn werkzaam op uiteenlopende terreinen en zijn allen direct of indirect betrokken bij opvoeding, vorming en onderwijs. De Kinderbrigade volgt de Beroepscode van de NVO. Dit garandeert kwaliteit en ethisch handelen.
De Kinderbrigade is ook aangesloten bij de NVPA. Het Verbond voor Pschychotherapeuten, Psychologen en Agogen. Het NVPA is een veelzijdige, dynamische en professionele beroepsvereniging voor therapeuten / counselors die werken binnen de geestelijke gezondheidszorg. Zij richt zich vooral tot de goed opgeleide counselors en therapeuten die, hoe verschillend ze ook werken, samen willen blijven zoeken naar wat hen verbindt, en naar waar het in hun leven en werken met mensen echt om gaat. Daarnaast is de Kinderbrigade aangesloten bij de RBCZ, het Register Beroepsbeoefenaren voor de complementaire zorg en is daarmee ook onderhevig aan het Tuchtrecht.
Klachtenregeling: Wat als ik toch niet tevreden ben?
Ook wanneer zorgvuldig samengewerkt wordt kunnen situaties ontstaan waarin u niet tevreden bent over de begeleiding die u ontvangen hebt. Allereerst hoop ik dan natuurlijk dat u dit met mij persoonlijk bespreekt zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken.
Indien u als cliënt een klacht heeft over mijn begeleiding, meld deze dan ajb zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen drie werkdagen na ontdekking, schriftelijk. Ik heb dan de plicht om u binnen vijf werkdagen adequaat antwoord geven. Als een klacht gegrond is, zal ik de begeleiding opnieuw verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor u aantoonbaar zinloos is geworden en u dit schriftelijk kenbaar maakt. De Kinderbrigade is opgenomen in het RBCZ-register en is in die hoedanigheid onderhevig aan het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ). Indien we er samen niet uitkomen is het goed om te weten dat de Kinderbrigade volgens de nieuwste richtlijnen via de NVPA is aangesloten bij het SCAG,
welke een poul van klachtenfunctionarissen biedt. . Meer informatie over de SCAG vindt u door de link aan te klikken. Met opname in het SCAG register voldoet de Kinderbrigade aan de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillenzorg zoals opgesteld vanuit de wet Wkkgz.
Hoe kunnen scholen ondersteuning door De Kinderbrigade bekostigen?
Scholen kunnen vanuit de Wet Passend Onderwijs de specifieke ondersteuning voor een leerling bekostigen uit een Arrangement van die leerling of vanuit de basisondersteuning indien de school, ouders en de Dienst Ambulante Begeleiding (indien betrokken) hiermee akkoord gaan.
Wat gebeurt er met de informatie die over mijzelf of mijn gezin verzameld wordt?
Uiteraard wordt alle informatie van persoonsgegevens tot eventuele inhoudelijke dossierstukken vertrouwelijk behandeld. Uw gegevens komen niet zonder uw toestemming in een digitaal dossier terecht en worden ook niet uitgewisseld met derden. Cliënten krijgen -indien relevant- eventuele videobeelden digitaal doorgestuurd via een versleuteld bericht. Deze worden dan binnen twee weken gewist uit het archief van de Kinderbrigade.
De Kinderbrigade heeft wel een dossierplicht van 20 jaar. Dat betekent dat ik indien nodig voor een correcte afhandeling van begeleidingsmomenten (zoals bij een observatie) een schriftelijk verslag maak van belangrijke zaken en afspraken die uit het contact met De Kinderbrigade naar voren komen. De Kinderbrigade zal altijd schriftelijk toestemming aan cliënten vragen indien informatie in welke vorm dan ook, aan derden wordt doorgegeven.
Waarnemingsregeling
De Kinderbrigade is bereikbaar via e-mail en telefonisch. Bij afwezigheid of vakantie maak ik met u als cliënt afspraken wanneer en hoe u mij kunt bereiken bij spoedvragen. Daarnaast handelt de Kinderbrigade via een waarnemingsregeling bij langdurige of permanente afwezigheid als gevolg van omstandigheden of overlijden. De Kinderbrigade maakt dan conform de wet Wkkgz gebruik van een waarnemingsregeling.